Pod znakiem gimnazjalnych projektów edukacyjnych

Publiczna prezentacja projektów realizowanych w kl. II Gimnazjum


w Wartkowicach w r. szk. 2012/2013



19 czerwca upłynął w naszej szkole pod znakiem projektów gimnazjalnych. O godzinie 9.30 uczniowie klas pierwszych i drugich gimnazjum zebrali się na sali gimnastycznej przygotowanej odpowiednio do potrzeb grup prezentujących realizowane w ciągu roku obowiązkowe projekty edukacyjne. Spotkanie rozpoczęła polonistka Grażyna Jańczyk, przybliżając słuchaczom cele i intencje towarzyszące organizatorom spotkania, a także wpisane w przedsięwzięcie korzyści, również te dotyczące gimnazjalistów klas pierwszych. W pokazie wzięli ponadto udział opiekunowie uczniów i inni zainteresowani nauczyciele oraz dyrekcja szkoły.

Zaprezentowano 9 projektów realizowanych w mijającym roku w związku z wdrażaniem decyzji ministerialnej zobowiązującej szkoły do stworzenia uczniom warunków uczenia się w ramach wdrażania projektu odnotowanego na koniec gimnazjum na świadectwie ukończenia szkoły.

Opiekunami grup projektowych byli w bieżącym roku następujący nauczyciele: Helena Ceranka, Urszula Jabłońska, Elżbieta Wojtczak, Aneta Długoszewska, Katarzyna Andrzejczak, Urszula Owczarek - Łuczak, Anna Cichecka, Sylwester Kamiński, Krzysztof Koziński.

Młodzież realizowała działania opatrzone tytułami:

  •     Skąd się biorą kolory wokół nas, czyli tajemnice chemii barwników.
  •     Czarodziejski napój - śladami herbaty po świecie.
  •     Uniejów- Miasto Wody i Rycerzy.
  •     Jak człowiek nauczył się liczyć?
  •     O gminie Wartkowice językiem liczb.
  •     Hola Espana! czyli jak zachęcić kolegów do nauki języka hiszpańskiego i odwiedzenia Hiszpanii.
  •      Zanim stał się zabytkiem i siedzibą władz gminnych…(historia pałacu w Starym Gostkowie).
  •     Jan Paweł II – Papież pielgrzym.
  •     Jak nowoczesna technologia wpłynęła na twórczość współczesnych muzyków (na przykładzie Jean Michael Jarre a).

 

 Ogółem do realizacji projektów w bieżącym roku szkolnym przystąpiło 58 uczniów klas drugich: 23 z kl. IIa, 14 z kl. IIb oraz 21 z kl. IIc. 3 uczennice włączyły się w realizację dwóch projektów, 4 osoby realizowały projekt w klasie pierwszej, z czego dwie również w kl. II włączyły się w prace grup projektowych. 

Wszyscy prezenterzy podstawą swych wystąpień uczynili prezentacje multimedialne, albumy, foldery, ulotki, plansze i plakaty. Ciekawym dodatkiem były przygotowane przez niektóre grupy makiety i modele, upominki dla obserwatorów, a także degustacja różnych gatunków herbaty i ciasta.

Młodzież włożyła w swe publiczne wystąpienia wiele pracy i serca, odbywając wartościową niewątpliwie lekcję, również w zakresie trudnej sztuki komunikowania się i przekazu informacji.

Opiekunowie mieli okazję zaobserwowania także mankamentów i niedociągnięć, które z pewnością pomogą określić kierunki dalszej pracy z młodzieżą.

Na przyszłość dobrze byłoby pamiętać o eliminowaniu odtwarzania wiedzy na rzecz rozwiązywania wyraźnie sprecyzowanych i uświadomionych od samego początku problemów. Taka przecież idea przyświeca decyzji ministerialnej wprowadzającej projekt jako obowiązkowy sposób pracy z uczniem gimnazjum.[1] Warto także systematycznie pracować nad rozwijaniem umiejętności gimnazjalistów związanych z prezentacją rezultatów własnej pracy na wszystkich zajęciach szkolnych. Problem był mocno podkreślany przez doradcę podczas szkoleń poprzedzających wprowadzenie projektu do procesu dydaktycznego, a także programie prymusika, z którego część celów przejęli na swe barki wychowawcy klas. Jako najważniejsze wnioski na przyszłość proponuje się:

  •     zadbać, by makiety, plansze, schematy przestały być wyłącznie dekoracją i służyły prezenterowi, stanowiły konkretny / niezbędny element jego wykładu;
  •     częściej wykorzystywać / robić z uczniami prezentacje, by młodzież potrafiła wykorzystać taki materiał (obecnie młodzież czyta teksty, a kolejne slajdy są przesuwane nie wiadomo po co i dla kogo); prezentacja staje się dekoracją i okazją pokazania sprzętu, który przestaje być środkiem usprawniającym i uatrakcyjniającym uczenie się;
  •     systematycznie kształtować w uczniach poczucie współodpowiedzialności zarówno za realizację projektu, jak i za pokazanie innym efektów swej pracy oraz potrzebę tak zdobywania wiedzy, jak i dzielenia się nią z innymi;
  •     zadbać, by na sam pokaz wybierać takie sposoby przekazu, które są atrakcyjne dla odbiorców, aktywizują różne zmysły i uwzględniają różne style uczenia się, preferencje sensoryczne.

 

 Opracowały:

                            Polonistka: mgr G. Jańczyk                                  

Szkolny koordynator projektów gimnazjalnych: mgr M. Błaszczyk

 

 

 

 

 



[1] Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 sierpnia 2010 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania… (…uczniowie klas gimnazjalnych (…) mają obowiązek udziału w realizacji projektu gimnazjalnego, który został zdefiniowany jako zespołowe, planowe działanie uczniów, mające na celu rozwiązanie konkretnego problemu, z zastosowaniem różnorodnych metod.)

NA GÓRĘ